Klædt på til verden – En håndbog til undervisere om interkulturel kompetence.

Undervisningen skal have et globalt perspektiv og eleverne klædes på til at få indsigt, udsyn og omtanke til at møde globaliseringens krav. Men hvordan gør man det konkret? Hvordan opbygger man i skolen sociale kompetencer: kommunikationsmønstre, normer og værdier, der skal til for at vores børn og unge kan møde den globale, multikulturelle verden? Dette findes der mange gode og konkrete bud på i Klædt på til verden - en håndbog til undervisere om interkulturel kompetence, som indeholder følgende:

  • Introduktion til interkulturel kompetence
  • Prøv i praksis: Godt 80 velafprøvede øvelser til 0.-10. klasse, inddelt efter temaer
  • Forsøg i fagene (i overbygningen): dansk, engelsk, geografi, matematik og samfundsfag
  • Tænk på tilgange: Ideer til pædagogiske metoder
  • Mål: Alle opgaver er tilrettelagt forhold til indholds- og trinmål, tegn, portefølje, tidsforbrug, materialer og opgavebeskrivelse
  • Materialer og links


Målgruppe: Lærere i grundskolen og undervisere på bl.a. sprogskoler, voksenuddannelser, efteruddannelser og undervisere på lærer- og pædagogseminarier .

AntalTitelPrisMedlemspris
Klædt på til verden – En håndbog til undervisere om interkulturel kompetence.299,00269,10
Alle priser er ekskl. moms og levering

Varenummer7702-496-2
SerieAndre udgivelser
ForfatterEllen Farr, Lilian Rohde og Lone Smidt.
IllustratorThierry Capezzone
Udgivelsesår2009
Omfang250 sider
Udgave1. udgave, 1.oplag
ISBN978-87-7702-496-2
FagDansk, Geografi, Matematik, Samfundsfag, Andet
Målgruppe1. - 3. klasse, 4. - 6. klasse, 7. - 10. klasse, Lærer
ProdukttypeLærerhåndbog
ProduktformatBog

I sin opbygning lægger "Klædt på til verden" sig op ad Fælles Mål og faghæfterne for folkeskolen, idet den præsenterer forfatternes bud på, hvordan man arbejder med slut- og trinmål for elevernes interkulturelle og globale kompetence.

Hver øvelse er opbygget med følgende faste kategorier: indholds- og trinmål for interkulturel kompetence, tegn (til brug for evaluering), portefølje, tidsforbrug, materialer og opgavebeskrivelse. Til nogle opgaver findes kopiark. Håndbogen indeholder herudover eksempler på forløb til dansk, engelsk, geografi, matematik og samfundsfag i overbygningen, hvor de enkelte fags trinmål er tænkt sammen med trinmålene for interkulturel kompetence. 

"Interkulturel kompetence handler om at kunne møde og håndtere forskellighed på en hensigtsmæssig måde, og det handler om at kunne agere konstruktivt i uforudsigelige, ukendte situationer."
Fra "Klædt på til verden"


 

Skolebiblioteket

Af Bent Rasmussen

"Det er mildt sagt en guldgrube for alle lærere i folkeskolen. Her er virkelig noget at komme efter!"

Varerne er lagt i indkøbskurven