Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog

Bogen er udkommet i 2. oplag, som er opdateret i forhold til Fælles Mål 2016, herunder de fællesfaglige fokusområder og den fælles naturfagsprøve efter 9. klasse.

Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog er et didaktisk hjælpemiddel til at udmønte intentionerne i Fælles Mål 2016 i folkeskolens geografiundervisning. Bogen er en praktisk håndbog til lærere i grundskolen, til lærerstuderende og alle med interesse for geografiundervisning.

Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog er opdelt i tre kapitler:

Kapitel 1: Undervisningsfaget. Analyserer og diskuterer fagets teoretiske grundlag ud fra dets didaktik, samspil med samfundsudviklingen og geografifagets historiske udvikling.

Kapitel 2: Undervisningsplanlægning. Handler om væsentlige aspekter ved undervisningsplanlægning, som fx opstilling af mål, undervisningsmetoder, progression, evaluering og materialer.

Kapitel 3: Geografi i praksis - didaktiske studieeksempler. Beskriver konkrete eksemplariske undervisningsforløb og de bagvedliggende overvejelser.

Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog er skrevet af fem geografiundervisere med stor undervisningserfaring på bl.a. læreruddannelsens undervisningsfag geografi.

AntalTitelPrisMedlemspris
Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog 210,00189,00
Alle priser er ekskl. moms og levering

Varenummer0822
SerieAndre udgivelser
ForfatterPoul Kristensen, Niels Kjeldsen, Ove Pedersen, Hanne L. Jørgensen og Klaus Bruun.
Udgivelsesår2010
Omfang168 sider
Udgave1. udgave, 2. oplag
ISBN978-87-7702-568-6
FagGeografi
MålgruppeLærer
ProdukttypeHåndbog
ProduktformatBog
Undervisere

Anmeldt af Jens Giehm Mikkelsen

"I mange år har der manglet en tydelig didaktisk grundbog på landets læreruddannelser i faget geografi. Derfor er der med udgivelsen af "Geografiundervisning - Fagdidaktisk grundbog" skabt et godt fundament for at sætte dette fokus centralt i undervisningen og give en "hjælpende faglig hånd" til de kommende lærere i faget.
(...)
I den sidste del af bogen gives der relevante bud på, hvordan man kan udvikle de faglige udfordringer i praksis. Dette afsnit er det, der mangler i mange andre fagbøger, nemlig en række konkrete tilgange til undervisning med eksempelvis fokus på faglig læsning, geografisk identitet og geografisk fantasi - der præsenteres tydelige undervisningsforløb.

Disse gennembearbejdede områder indeholder mange gode fotos, illustrationer, modeller, kort og en lang række litteraturhenvisninger.

Bogen kan varmt anbefales til alle lærere i geografi og til alle studerende på læreruddannelsen med geografi som linjefag."

Lektørudtalelse

Af Karsten Boll

"Med et bredt spektrum af tilgange så som den historiske udvikling af faget - basiselementer af faget set studiemæssigt, samt mange gode didaktiske overvejelser i forbindelse med undervisning i geografi og natur/teknik i folkeskolen gives god inspiration."

"Oplagt anskaffelse til faginteresserede geografilærere til inspiration og opkvalificering."

Varerne er lagt i indkøbskurven