Frøperspektiv af turkis blå hav med bølger og sejlbåd.

Aktiviteter til fjernundervisningen - Geografi

Vores forfattere og redaktører har udvalgt en række opgaver og aktiviteter, der er nemme at anvende i din fjernundervisning.

7. klasse:

Næringsstoffers kredsløb
Eleverne skal med egne ord beskrive næringsstoffers kredsløb. 

Klima og jordbund
Eleverne skal undersøge sammenhængen mellem klima og jordbund i verden.

Naturlige grænser i Europa
Lad eleverne undersøge, hvilke landegrænser i Europa, der følger floder, hav eller bjergkæder.

Sammenlign ældre kort med nye
Eleverne skal studere et kort fra 1500-tallet og sammenligne med deres viden om, hvordan verden ser ud i dag.

Grænsekonflikter
I denne opgave skal eleverne undersøge et eller flere steder i verden, hvor der er konflikter om grænsedragningen. De kan med fordel bruge kortene i portalen GO Atlas til at løse opgaverne.

Hvor kommer dine sko fra?
Eleverne skal undersøge, hvor deres sko og andre ejendele kommer fra, og hvordan de er transporteret til Danmark.

Undersøg familiens vandforbrug
Eleven skal undersøge og beskrive sit vandforbrug og sammenligne med oplysninger om vandforbrug andre steder i verden.

Trafiktælling
Eleven kan lave en trafiktælling nu under sundhedskrisen samt sammenligne med en tilsvarende måling, når Danmark engang er vendt tilbage til ”normaltilstand”.

Huskekort
Eleverne skal undersøge, hvor godt deres indre kort passer med virkeligheden ved at tegne et "huskekort" over vejen til skole.

8. klasse:

Undersøg plastaffald
Som en del af Udsyns-opgaven Eksport af affald skal eleverne undersøge plastaffald, samt hvor meget plastaffald, forskellige lande producerer.

Undersøg emballage
Eleverne skal undersøge hvor meget emballage, der lægges i affaldsposen derhjemme, samt finde ud af, hvor meget der er brændbart. 

Import og eksport
Eleverne skal undersøge, hvilke varer der importeres og eksporteres til Danmark samt udregne værdien af im- og eksport.

Føde og bæredygtighed
Eleverne skal undersøge, hvilke lande deres fødevarer kommer fra og udregne hvor langt varerne er transporteret.

Sundhedsundersøgelse
Eleverne skal vha. en spørgeskemaundersøgelse finde ud af, hvad I gør i klassen for at holde jer sunde.

Skriv et brev til en elev i et uland
Lad eleverne skrive et brev, hvori de fortæller om deres daglige kommunikationsmidler.

Undersøg livretter
Eleven skal undersøge, hvilke typer af fødevarer (basisvarer, kød, grøntsager), der indgår i deres livretter, samt hvor råvarerne stammer fra.

Lav en kampagne
Eleven skal lave en kampagne, der fremmer salget af dansk frugt.

Hvor kommer din familie fra?
Eleverne skal undersøge, hvor deres familiemedlemmer kommer fra og har boet, samt lave signaturer på et kort. De skal desuden undersøge hvilke push- og pull-faktorer, der ligger bag flytningerne.

Undersøg fødevarers holdbarhed
Aktiviteten er særlig aktuel lige nu, hvor mange familier ikke handler så ofte som normalt. Eleverne skal undersøge fødevarers holdbarhed og hvor lang tid, der går, før fødevarerne viser tegn på fordærv ved hhv. stue- og køleskabstemperatur.

9. klasse:

Bæredygtige dyrkningsmetoder
Eleverne skal undersøge, hvorfor nogle dyrkningsmetoder er mere bæredygtige end andre. Eleverne kan finde information i emnet Fødevareproduktion.

Bæredygtig turisme
Lad klassen lave forslag til, hvordan turisme kan gøres bæredygtig. Eleverne kan finde oplysninger i emnet Lokal eller global turisme.

Fossile energikilder
Eleverne skal udpege fossile energikilder og beskrive, hvad der kendetegner disse.

Globalisering
Eleverne skal finde argumenter for og imod globalisering.

Spredning af Homo Sapiens
Lad eleverne undersøge de naturgeografiske årsager til spredning af mennesker. Eleverne kan I denne opgave med fordel anvende GO Atlas.

Forbrug før og nu
Eleven skal give eksempler på, hvordan vores forbrug har ændret sig fra industrialiseringen til nu samt vurdere årsager og konsekvenser af ændringerne.

Energiforbrug
Lad eleverne undersøge, hvad de bruger energi til derhjemme, og hvordan de kan nedsætte deres energiforbrug.

El-forbrug og opvarmning
Eleven skal undersøge hjemmets elektriske apparater og opvarmningsform.

Globale varer
Eleven skal finde ud af, hvor forskellige varer fra hverdagen er designet og produceret.

28. juni 2022
  • Geografi
  • Fjernundervisning