I nærheden af skolen ligger en bøgeskov. Siden 0. klasse har Mohammad og hans klasse været i skoven flere gange. De har fulgt årets gang i skoven og bemærket, hvordan der om vinteren er meget stille og næsten virker dødt. I marts ændrer skoven karakter. Planter som anemone vokser frem, før bøgetræerne springer ud. Kort efter at bøgetræernes blade er sprunget ud og dækker for det meste af lyset, visner anemonerne og er ikke længere at se. Om sommeren når kun ganske lidt sollys ned på skovbunden, og bunden er næsten uden planter. Sidst på efteråret skifter bladene farve, og de falder af træerne og danner et tæt dække i skovbunden. Skoven har den samme og ganske bestemte rytme i løbet af året.
Mohammad går nu i 7. klasse og er igen i skoven med klassen. Denne gang skal de lave feltarbejde i biologi. Klassen skal undersøge nedbrydning af planter og dyr og finde ud af sammenhænge mellem jordbund, nedbrydere og planter. De har i sidste biologitime lært om, hvilke nedbrydere der findes i muld- og morjord. De har også lært, at nedbrydningen også afhænger af jordens pH-værdi, Selvom Mohammad kender skoven rigtig godt, bliver han igen forundret over, at han hver gang lærer noget nyt om livet i skoven.