Fase | Undersøgelser i naturfag | Evolution | Økosystemer | Krop og sundhed | Celler, mikrobiologi og bioteknologi |
1 | Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold (vejledende mål) Eleven har viden om undersøgelsesmetoders anvendelsesmuligheder og begrænsninger (vejledende mål) | Eleven kan undersøge organismers systematiske tilhørsforhold (vejledende mål) Eleven har viden om biologisk systematik og klassifikation (vejledende mål) | Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser (vejledende mål) Eleven har viden om organismers livsfunktioner (vejledende mål) | Eleven kan undersøge fødens sammensætning og energiindhold, herunder med digitale databaser (vejledende mål) Eleven har viden om kroppens næringsbehov og energiomsætning (vejledende mål) | Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer (vejledende mål) Eleven har viden om celler og mikroorganismers opbygning (vejledende mål) |
2 | Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag (vejledende mål) Eleven har viden om indsamling og validering af data (vejledende mål) | Eleven kan undersøge og forklare organismers tilpasning til levesteder (vejledende mål) Eleven har viden om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske tilpasninger (vejledende mål) | Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser i forskellige biotoper, herunder med kontinuerlig digital dataopsamling (vejledende mål) Eleven har viden om miljøfaktorer i forskellige biotoper (vejledende mål) | Eleven kan undersøge bevægeapparat, organer og organsystemer ud fra biologisk materiale (vejledende mål) Eleven har viden om menneskets bevægeapparat, organsystemer og regulering af kroppens indre miljø (vejledende mål) | Eleven kan undersøge celler og mikroorganismer ud fra biologisk materiale (vejledende mål) Eleven har viden om celler og mikroorganismers vækst og vækstbetingelser (vejledende mål) |
3 | Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde (vejledende mål) Eleven har viden om kriterier for evaluering af undersøgelser i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan forklare organismers tilpasning som reaktion på miljøforandringer (vejledende mål) Eleven har viden om miljøforandringers påvirkning af organismers fænotyper og genotyper (vejledende mål) | Eleven kan undersøge og sammenligne græsnings- og nedbryderfødekæder i forskellige biotoper (vejledende mål) Eleven har viden om fødekæder, fødenet og opbygning og omsætning af organisk stof (vejledende mål) | Eleven kan undersøge sundhedsmæssige sammenhænge mellem krop, kost og motion, herunder med digitale redskaber (vejledende mål) Eleven har viden om faktorer med betydning for kropsfunktioner, sundhed og kondition (vejledende mål) | Eleven kan undersøge mikroorganismers funktion i forskellige miljøer (vejledende mål) Eleven har viden om mikroorganismers betydning i forhold til mennesker og økosystemer (vejledende mål) |
Fase | Modellering i naturfag | Evolution | Økosystemer | Krop og sundhed | Celler, mikrobiologi og bioteknologi |
1 | Eleven kan anvende modeller til forklaring af fænomener og problemstillinger i naturfag (vejledende mål) Eleven har viden om modeller i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare arters udvikling over tid (vejledende mål) Eleven har viden om grundlæggende evolutionære mekanismer (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare stoffers kredsløb i økosystemer (vejledende mål) Eleven har viden om stoffer i biologiske kredsløb (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare funktionen af og sammenhængen mellem skelet, muskler, sanser og nervesystem (vejledende mål) Eleven har viden om sammenhænge mellem stimuli og respons (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare forskellige cellers bygning, funktion og formering, herunder med digitale programmer (vejledende mål) Eleven har viden om dyre- og planteceller (vejledende mål) |
2 | Eleven kan vælge modeller efter formål (vejledende mål) Eleven har viden om karakteristika ved modeller i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare miljøforandringers påvirkning af arters udvikling (vejledende mål) Eleven har viden om faktorer med betydning for arters opståen og udvikling (vejledende mål) | Eleven kan med modeller af økosystemer forklare energistrømme (vejledende mål) Eleven har viden om energikrævende livsprocesser hos organismer i økosystemer (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare reproduktion og det enkelte menneskes udvikling (vejledende mål) Eleven har viden om menneskets udvikling og reproduktion fra undfangelse til død (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare dna's funktion, herunder med digitale programmer (vejledende mål) Eleven har viden om celledeling og proteinsyntese (vejledende mål) |
3 | Eleven kan vurdere modellers anvendelighed og begrænsninger (vejledende mål) Eleven har viden om vurderingskriterier for modeller i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan vurdere anvendelighed og begrænsninger ved modeller for arters udvikling (vejledende mål) Eleven har viden om vurderingskriterier for evolutionære modeller (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare sammenhænge mellem energistrømme og stofkredsløb (vejledende mål) Eleven har viden om modeller af stofkredsløb og energistrømme (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare kroppens forsvarsmekanismer (vejledende mål) Eleven har viden om faktorer, der påvirker menneskets forsvarsmekanismer (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare arvelighed (vejledende mål) Eleven har viden om arvelighed og genetik (vejledende mål) |
Fase | Perspektivering i naturfag | Evolution | Økosystemer | Krop og sundhed | Celler, Mikrobiologi og bioteknologi | Anvendelse af naturgrundlaget |
1 | Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden (vejledende mål) Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold (vejledende mål) | Eleven kan diskutere konsekvenser af miljøpåvirkninger og genmanipulation i forhold til evolutionær udvikling (vejledende mål) Eleven har viden om miljøpåvirkninger og genmanipulations mulige indflydelse på evolution (vejledende mål) | Eleven kan sammenligne karakteristiske danske og udenlandske økosystemer (vejledende mål) Eleven har viden om klimaets betydning for økosystemer (vejledende mål) | Eleven kan forklare sammenhænge mellem sundhed, livsstil og levevilkår hos sig selv og mennesker i andre verdensdele (vejledende mål) Eleven har viden om sammenhænge mellem sundhed, livsstil og levevilkår (vejledende mål) | Eleven kan beskrive erhvervsmæssig anvendelse af bioteknologi (vejledende mål) Eleven har viden om anvendelse af bioteknologier i erhverv (vejledende mål) | Eleven kan sammenligne konventionelle og økologiske produktionsformer (vejledende mål) Eleven har viden om dyrkningsformers afhængighed af og indflydelse på naturgrundlaget (vejledende mål) |
2 | Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder (vejledende mål) Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling (vejledende mål) | Eleven kan forklare årsager og virkninger af naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer (vejledende mål) Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer (vejledende mål) | Eleven kan forklare miljø- og sundhedsproblemstillinger lokalt og globalt (vejledende mål) Eleven har viden om biologiske baggrunde for sundhedsproblemstillinger (vejledende mål) | Eleven kan koble biologiske processer til anvendelser inden for bioteknologi (vejledende mål) Eleven har viden om biologiske processer knyttet til bioteknologi (vejledende mål) | Eleven kan diskutere interessemodsætninger forbundet med bæredygtig produktion (vejledende mål) Eleven har viden om principper for bæredygtig produktion (vejledende mål) | |
3 | Eleven kan forklare, hvordan naturvidenskabelig viden diskuteres og udvikles (vejledende mål) Eleven har viden om processer i udvikling af naturvidenskabelig erkendelse (vejledende mål) | Eleven kan diskutere miljøpåvirkningers betydning for biodiversitet (vejledende mål) Eleven har viden om biodiversitet (vejledende mål) | Eleven kan diskutere aktuelle løsnings- og handlingsforslag og relaterede interessemodsætninger i forhold til miljø- og sundhedsproblemstillinger (vejledende mål) Eleven har viden om den biologiske baggrund for forebyggelses- og helbredelsesmetoder (vejledende mål) | Eleven kan forklare mulige fordele og risici ved anvendelse af bioteknologi (vejledende mål) Eleven har viden om interessemodsætninger i relation til bioteknologi (vejledende mål) | Eleven kan diskutere løsnings- og handlingsmuligheder ved bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget lokalt og globalt (vejledende mål) Eleven har viden om naturforvaltning (vejledende mål) |
Fase | Formidling | Argumentation | Ordkendskab | Faglig læsning og skrivning |
1 | Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier (vejledende mål) Eleven har viden om metoder til at formidle naturfaglige forhold (vejledende mål) | Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag (vejledende mål) Eleven har viden om påstande og begrundelser (vejledende mål) | Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af fagord og begreber (vejledende mål) Eleven har viden om ord og begreber i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan målrettet læse og skrive tekster i naturfag (vejledende mål) Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og struktur og deres objektivitetskrav (vejledende mål) |
2 | Eleven kan vurdere kvaliteten af egen og andres kommunikation om naturfaglige forhold (vejledende mål) Eleven har viden om kildekritisk formidling af naturfaglige forhold (vejledende mål) | Eleven kan vurdere gyldigheden af egne og andres naturfaglige argumentation (vejledende mål) Eleven har viden om kvalitetskriterier for forskellige typer af argumenter i naturfaglig sammenhæng (vejledende mål) |