Eleverne i 9.a er meget optagede af rumforskning. De synes, det er fascinerende, at der arbejdes på at lave bosættelser på Mars. NASA har udskrevet en arkitektkonkurrence, som drejer sig om
at lave boliger på Mars. Disse skal kunne 3D-printes. I biologiundervisningen diskuterer eleverne, hvad der kræves, for at vi kan leve på en anden planet. Vi skal kunne få tilstrækkeligt oxygen, vi
skal have mad hver dag og skal kunne komme på toilettet og i bad. Derudover skal man holde sin krop i form, og hjernen skal også stimuleres. 9.a. kommer også til at diskutere hvem, og hvor
mange mennesker, man skal sende til Mars. Er det unge, der skal kunne få børn, som vokser op på Mars eller ældre mennesker? Får man en enkeltbillet til Mars, eller skal det være muligt at
komme retur til Jorden? Hvordan mon mennesket vil udvikle sig over generationer, hvis man for alvor bosatte sig på Mars med anden tyngdekraft og en højere UV-stråling end på Jorden. Der er
mange spørgsmål i klasseværelset, og mange af dem er rigtig svære at svare på.