Fase | Undersøgelser i naturfag | Stof og stofkredsløb | Partikler, bølger og stråling | Energiomsætning | Jorden og Universet | Produktion og teknologi |
1 | Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold (vejledende mål) Eleven har viden om undersøgelsesmetoders anvendelsesmuligheder og begrænsninger (vejledende mål) | Eleven kan undersøge grundstoffer og enkle kemiske forbindelser (vejledende mål) Eleven har viden om stoffers fysiske og kemiske egenskaber (vejledende mål) | Eleven kan undersøge lyd, lys og farver (vejledende mål) Eleven har viden om bølgetyper, lyd- og lysfænomener (vejledende mål) | Eleven kan undersøge energiomsætning (vejledende mål) Eleven har viden om energiformer (vejledende mål) | Eleven kan undersøge sammenhænge mellem kræfter og bevægelser (vejledende mål) Eleven har viden om kræfter og bevægelser (vejledende mål) | Eleven kan undersøge fødevareproduktion (vejledende mål) Eleven har viden om næringsstoffer og tilsætningsstoffer i fødevarer (vejledende mål) |
2 | Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag (vejledende mål) Eleven har viden om indsamling og validering af data (vejledende mål) | Eleven kan undersøge enkle reaktioner mellem stoffer (vejledende mål) Eleven har viden om kemiske reaktioner og stofbevarelse (vejledende mål) | Eleven kan undersøge typer af stråling (vejledende mål) Eleven har viden om stråling (vejledende mål) | Eleven kan eksperimentere med energiomsætning hvori elektricitet og magnetisme indgår (vejledende mål) Eleven har viden om elektriske og magnetiske fænomener (vejledende mål) | Eleven kan forklare data fra målinger på atmosfæren og vand i kredsløb (vejledende mål) Eleven har viden om havstrømme, vandets kredsløb og atmosfæriske fænomener (vejledende mål) | Eleven kan undersøge udnyttelse af råstoffer og dele af produktionsmetoder (vejledende mål) Eleven har viden om råstoffer og produktionsprocesser (vejledende mål) |
3 | Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde (vejledende mål) Eleven har viden om kriterier for evaluering af undersøgelser i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan analysere dele af stofkredsløb (vejledende mål) Eleven har viden om carbons og nitrogens kredsløb (vejledende mål) | Eleven kan undersøge resultatet af processer på atomart niveau (vejledende mål) Eleven har viden om atomkernen og elektronsystemet (vejledende mål) | Eleven kan undersøge transport og lagring af energi i naturgivne og menneskeskabte processer (vejledende mål) Eleven har viden om energistrømme og energiforsyning (vejledende mål) | Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser om Jordens ressourcer (vejledende mål) Eleven har viden om ressourceforbrug, deponi og genanvendelse (vejledende mål) | Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser vedrørende elektronisk og digital styring (vejledende mål) Eleven har viden om elektroniske kredsløb, simpel programmering og transmission af data (vejledende mål) |
Fase | Modellering i naturfag | Stof og stofkredsløb | Partikler, bølger og stråling | Energiomsætning | Jorden og Universet | Produktion og teknologi |
1 | Eleven kan anvende modeller til forklaring af fænomener og problemstillinger i naturfag (vejledende mål) Eleven har viden om modellering i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan med modeller beskrive sammenhænge mellem atomers elektronstruktur og deres kemiske egenskaber, herunder med interaktive modeller (vejledende mål) Eleven har viden om grundstoffernes periodesystem (vejledende mål) | Eleven kan beskrive atomers opbygning (vejledende mål) Eleven har viden om enkle atommodeller (vejledende mål) | Eleven kan med enkle modeller visualisere energiomsætninger (vejledende mål) Eleven har viden om energiomsætninger (vejledende mål) | Eleven kan med modeller beskrive bevægelser i Solsystemet og Universets udvikling, herunder med simuleringer (vejledende mål) Eleven har viden om teorier for opbygningen af Solsystemet, galakser og Universet (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare funktioner og sammenhænge på tekniske anlæg (vejledende mål) Eleven har viden om forsynings-, rensnings og forbrændingsanlæg (vejledende mål) |
2 | Eleven kan vælge modeller efter formål (vejledende mål) Eleven har viden om karakteristika ved modeller i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan med repræsentationer beskrive kemiske reaktioner (vejledende mål) Eleven har viden om kemiske symboler og reaktionsskemaer (vejledende mål) | Eleven kan med modeller beskrive ioniserende stråling (vejledende mål) Eleven har viden om repræsentationer af atomkerner og stråling (vejledende mål) | Eleven kan med modeller beskrive elektriske kredsløb (vejledende mål) Eleven har viden om repræsentationer af elektriske kredsløb (vejledende mål) | Eleven kan visualisere vandets kredsløb og Jordens energistrømme (vejledende mål) Eleven har viden om Jordens energistrømme (vejledende mål) | Eleven kan designe modeller for teknologiske processer, herunder med it-baserede programmer (vejledende mål) Eleven har viden om teknologiske processer i landbrug og industri (vejledende mål) |
3 | Eleven kan vurdere modellers anvendelighed og begrænsninger (vejledende mål) Eleven har viden om vurderingskriterier for modeller i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare stofkredsløb i naturen (vejledende mål) Eleven har viden om reaktioner og processer i centrale stofkredsløb (vejledende mål) | Eleven kan med kernekort beskrive ustabile atomkerners henfald, herunder med interaktive modeller (vejledende mål) Eleven har viden om atomkerneprocesser (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare energiomsætninger (vejledende mål) Eleven har viden om naturgivne og menneskeskabte energikæder (vejledende mål) | Eleven kan fremstille og tolke repræsentationer af processer i Jordens systemer (vejledende mål) Eleven har viden om Jordens magnetfelt, vejrsystemer og klima (vejledende mål) | Eleven kan designe enkle teknologiske løsninger på udfordringer fra hverdag og samfund (vejledende mål) Eleven har viden om metoder til udvikling af tekniske løsninger (vejledende mål) |
Fase | Perspektivering i naturfag | Stof og stofkredsløb | Partikler, bølger og stråling | Energiomsætning | Jorden og universet | Produktion og teknologi |
1 | Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden (vejledende mål) Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold (vejledende mål) | Eleven kan anvende stoffer hensigtsmæssigt i hverdagen (vejledende mål) Eleven har viden om egenskaber ved materialer og kemikalier (vejledende mål) | Eleven kan beskrive anvendelsen af lyd og lys i medicinsk og teknologisk sammenhæng (vejledende mål) Eleven har viden om udbredelse af lyd og lys (vejledende mål) | Eleven kan identificere energiomsætninger i den nære omverden (vejledende mål) Eleven har viden om energikilder og energiomsætning ved produktion og forbrug (vejledende mål) | Eleven kan beskrive sammenhænge mellem livsbetingelser og Jordens bevægelser, atmosfære og magnetfelt (vejledende mål) Eleven har viden om Jordens opbygning og bevægelser (vejledende mål) | Eleven kan beskrive sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling (vejledende mål) Eleven har viden om centrale teknologiske gennembrud (vejledende mål) |
2 | Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder (vejledende mål) Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling (vejledende mål) | Eleven kan beskrive fotosyntesens og forbrændingsprocessers betydning for atmosfærens sammensætning (vejledende mål) Eleven har viden om ændringer i atmosfærens sammensætning (vejledende mål) | Eleven kan skelne mellem naturlig og menneskeskabt ioniserende stråling (vejledende mål) Eleven har viden om ioniserende strålings vekselvirkning med organisk og uorganisk materiale (vejledende mål) | Eleven kan vurdere ændring i energikvalitet ved energiomsætninger i samfundet (vejledende mål) Eleven har viden om energiressourcer og energikvalitet (vejledende mål) | Eleven kan forklare, hvordan Jordens systemer påvirker menneskets levevilkår (vejledende mål) Eleven har viden om klimaændringer og vejrfænomener (vejledende mål) | Eleven kan beskrive sammenhænge mellem råstoffer, processer og produkt (vejledende mål) Eleven har viden om teknologi i industri og landbrug (vejledende mål) |
3 | Eleven kan forklare, hvordan naturvidenskabelig viden diskuteres og udvikles (vejledende mål) Eleven har viden om processer i udvikling af naturvidenskabelig erkendelse (vejledende mål) | Eleven kan vurdere miljøpåvirkninger af klima og økosystemer (vejledende mål) Eleven har viden om samfundets brug og udledning af stoffer (vejledende mål) | Eleven kan forklare udviklingen og perspektiver i udnyttelsen af kerneenergi, herunder med animationer og simuleringer (vejledende mål) Eleven har viden om fusion og fissionsprocesser (vejledende mål) | Eleven kan diskutere udvikling i samfundets energiforsyning (vejledende mål) Eleven har viden om udvikling i samfundets energibehov (vejledende mål) | Eleven kan forklare, hvordan ny viden har ført til ændringer i forståelse af jorden og universet (vejledende mål) Eleven har viden om udvikling i forståelsen af Jordens og Universets opbygning (vejledende mål) | Eleven kan vurdere en teknologis bæredygtighed (vejledende mål) Eleven har viden om teknologiers påvirkning og effekt på naturgrundlaget (vejledende mål) |
Fase | Formidling | Argumentation | Ordkendskab | Faglig læsning og skrivning |
1 | Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier (vejledende mål) Eleven har viden om metoder til at formidle naturfaglige forhold (vejledende mål) | Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag (vejledende mål) Eleven har viden om påstande og begrundelser (vejledende mål) | Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af fagord og begreber (vejledende mål) Eleven har viden om ord og begreber i naturfag (vejledende mål) | Eleven kan målrettet læse og skrive tekster i naturfag (vejledende mål) Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og struktur og deres objektivitetskrav (vejledende mål) |
2 | Eleven kan vurdere kvaliteten af egen og andres kommunikation om naturfaglige forhold (vejledende mål) Eleven har viden om kildekritisk formidling af naturfaglige forhold (vejledende mål) | Eleven kan vurdere gyldigheden af egne og andres naturfaglige argumentation (vejledende mål) Eleven har viden om kvalitetskriterier for forskellige typer af argumenter i naturfaglig sammenhæng (vejledende mål) |