Færdigheds- og vidensmål (efter 9. klassetrin)

Kompetenceområde og -mål
Færdigheds- og vidensmål
Undersøgelse
Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi
FaseUndersøgelser i naturfagStof og stofkredsløbPartikler, bølger og strålingEnergiomsætningJorden og UniversetProduktion og teknologi
1
Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold (vejledende mål)
Eleven har viden om undersøgelsesmetoders anvendelsesmuligheder og begrænsninger (vejledende mål)
Eleven kan undersøge grundstoffer og enkle kemiske forbindelser (vejledende mål)
Eleven har viden om stoffers fysiske og kemiske egenskaber (vejledende mål)
Eleven kan undersøge lyd, lys og farver (vejledende mål)
Eleven har viden om bølgetyper, lyd- og lysfænomener (vejledende mål)
Eleven kan undersøge energiomsætning (vejledende mål)
Eleven har viden om energiformer (vejledende mål)
Eleven kan undersøge sammenhænge mellem kræfter og bevægelser (vejledende mål)
Eleven har viden om kræfter og bevægelser (vejledende mål)
Eleven kan undersøge fødevareproduktion (vejledende mål)
Eleven har viden om næringsstoffer og tilsætningsstoffer i fødevarer (vejledende mål)
2
Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag (vejledende mål)
Eleven har viden om indsamling og validering af data (vejledende mål)
Eleven kan undersøge enkle reaktioner mellem stoffer (vejledende mål)
Eleven har viden om kemiske reaktioner og stofbevarelse (vejledende mål)
Eleven kan undersøge typer af stråling (vejledende mål)
Eleven har viden om stråling (vejledende mål)
Eleven kan eksperimentere med energiomsætning hvori elektricitet og magnetisme indgår (vejledende mål)
Eleven har viden om elektriske og magnetiske fænomener (vejledende mål)
Eleven kan forklare data fra målinger på atmosfæren og vand i kredsløb (vejledende mål)
Eleven har viden om havstrømme, vandets kredsløb og atmosfæriske fænomener (vejledende mål)
Eleven kan undersøge udnyttelse af råstoffer og dele af produktionsmetoder (vejledende mål)
Eleven har viden om råstoffer og produktionsprocesser (vejledende mål)
3
Eleven kan konkludere og generalisere på baggrund af eget og andres praktiske og undersøgende arbejde (vejledende mål)
Eleven har viden om kriterier for evaluering af undersøgelser i naturfag (vejledende mål)
Eleven kan analysere dele af stofkredsløb (vejledende mål)
Eleven har viden om carbons og nitrogens kredsløb (vejledende mål)
Eleven kan undersøge resultatet af processer på atomart niveau (vejledende mål)
Eleven har viden om atomkernen og elektronsystemet (vejledende mål)
Eleven kan undersøge transport og lagring af energi i naturgivne og menneskeskabte processer (vejledende mål)
Eleven har viden om energistrømme og energiforsyning (vejledende mål)
Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser om Jordens ressourcer (vejledende mål)
Eleven har viden om ressourceforbrug, deponi og genanvendelse (vejledende mål)
Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser vedrørende elektronisk og digital styring (vejledende mål)
Eleven har viden om elektroniske kredsløb, simpel programmering og transmission af data (vejledende mål)
Modellering
Eleven kan anvende og vurdere modeller i fysik/kemi
FaseModellering i naturfagStof og stofkredsløbPartikler, bølger og strålingEnergiomsætningJorden og UniversetProduktion og teknologi
1
Eleven kan anvende modeller til forklaring af fænomener og problemstillinger i naturfag (vejledende mål)
Eleven har viden om modellering i naturfag (vejledende mål)
Eleven kan med modeller beskrive sammenhænge mellem atomers elektronstruktur og deres kemiske egenskaber, herunder med interaktive modeller (vejledende mål)
Eleven har viden om grundstoffernes periodesystem (vejledende mål)
Eleven kan beskrive atomers opbygning (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle atommodeller (vejledende mål)
Eleven kan med enkle modeller visualisere energiomsætninger (vejledende mål)
Eleven har viden om energiomsætninger (vejledende mål)
Eleven kan med modeller beskrive bevægelser i Solsystemet og Universets udvikling, herunder med simuleringer (vejledende mål)
Eleven har viden om teorier for opbygningen af Solsystemet, galakser og Universet (vejledende mål)
Eleven kan med modeller forklare funktioner og sammenhænge på tekniske anlæg (vejledende mål)
Eleven har viden om forsynings-, rensnings og forbrændingsanlæg (vejledende mål)
2
Eleven kan vælge modeller efter formål (vejledende mål)
Eleven har viden om karakteristika ved modeller i naturfag (vejledende mål)
Eleven kan med repræsentationer beskrive kemiske reaktioner (vejledende mål)
Eleven har viden om kemiske symboler og reaktionsskemaer (vejledende mål)
Eleven kan med modeller beskrive ioniserende stråling (vejledende mål)
Eleven har viden om repræsentationer af atomkerner og stråling (vejledende mål)
Eleven kan med modeller beskrive elektriske kredsløb (vejledende mål)
Eleven har viden om repræsentationer af elektriske kredsløb (vejledende mål)
Eleven kan visualisere vandets kredsløb og Jordens energistrømme (vejledende mål)
Eleven har viden om Jordens energistrømme (vejledende mål)
Eleven kan designe modeller for teknologiske processer, herunder med it-baserede programmer (vejledende mål)
Eleven har viden om teknologiske processer i landbrug og industri (vejledende mål)
3
Eleven kan vurdere modellers anvendelighed og begrænsninger (vejledende mål)
Eleven har viden om vurderingskriterier for modeller i naturfag (vejledende mål)
Eleven kan med modeller forklare stofkredsløb i naturen (vejledende mål)
Eleven har viden om reaktioner og processer i centrale stofkredsløb (vejledende mål)
Eleven kan med kernekort beskrive ustabile atomkerners henfald, herunder med interaktive modeller (vejledende mål)
Eleven har viden om atomkerneprocesser (vejledende mål)
Eleven kan med modeller forklare energiomsætninger (vejledende mål)
Eleven har viden om naturgivne og menneskeskabte energikæder (vejledende mål)
Eleven kan fremstille og tolke repræsentationer af processer i Jordens systemer (vejledende mål)
Eleven har viden om Jordens magnetfelt, vejrsystemer og klima (vejledende mål)
Eleven kan designe enkle teknologiske løsninger på udfordringer fra hverdag og samfund (vejledende mål)
Eleven har viden om metoder til udvikling af tekniske løsninger (vejledende mål)
Perspektivering
Eleven kan perspektivere fysik/kemi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse
FasePerspektivering i naturfagStof og stofkredsløbPartikler, bølger og strålingEnergiomsætningJorden og universetProduktion og teknologi
1
Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden (vejledende mål)
Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold (vejledende mål)
Eleven kan anvende stoffer hensigtsmæssigt i hverdagen (vejledende mål)
Eleven har viden om egenskaber ved materialer og kemikalier (vejledende mål)
Eleven kan beskrive anvendelsen af lyd og lys i medicinsk og teknologisk sammenhæng (vejledende mål)
Eleven har viden om udbredelse af lyd og lys (vejledende mål)
Eleven kan identificere energiomsætninger i den nære omverden (vejledende mål)
Eleven har viden om energikilder og energiomsætning ved produktion og forbrug (vejledende mål)
Eleven kan beskrive sammenhænge mellem livsbetingelser og Jordens bevægelser, atmosfære og magnetfelt (vejledende mål)
Eleven har viden om Jordens opbygning og bevægelser (vejledende mål)
Eleven kan beskrive sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling (vejledende mål)
Eleven har viden om centrale teknologiske gennembrud (vejledende mål)
2
Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder (vejledende mål)
Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling (vejledende mål)
Eleven kan beskrive fotosyntesens og forbrændingsprocessers betydning for atmosfærens sammensætning (vejledende mål)
Eleven har viden om ændringer i atmosfærens sammensætning (vejledende mål)
Eleven kan skelne mellem naturlig og menneskeskabt ioniserende stråling (vejledende mål)
Eleven har viden om ioniserende strålings vekselvirkning med organisk og uorganisk materiale (vejledende mål)
Eleven kan vurdere ændring i energikvalitet ved energiomsætninger i samfundet (vejledende mål)
Eleven har viden om energiressourcer og energikvalitet (vejledende mål)
Eleven kan forklare, hvordan Jordens systemer påvirker menneskets levevilkår (vejledende mål)
Eleven har viden om klimaændringer og vejrfænomener (vejledende mål)
Eleven kan beskrive sammenhænge mellem råstoffer, processer og produkt (vejledende mål)
Eleven har viden om teknologi i industri og landbrug (vejledende mål)
3
Eleven kan forklare, hvordan naturvidenskabelig viden diskuteres og udvikles (vejledende mål)
Eleven har viden om processer i udvikling af naturvidenskabelig erkendelse (vejledende mål)
Eleven kan vurdere miljøpåvirkninger af klima og økosystemer (vejledende mål)
Eleven har viden om samfundets brug og udledning af stoffer (vejledende mål)
Eleven kan forklare udviklingen og perspektiver i udnyttelsen af kerneenergi, herunder med animationer og simuleringer (vejledende mål)
Eleven har viden om fusion og fissionsprocesser (vejledende mål)
Eleven kan diskutere udvikling i samfundets energiforsyning (vejledende mål)
Eleven har viden om udvikling i samfundets energibehov (vejledende mål)
Eleven kan forklare, hvordan ny viden har ført til ændringer i forståelse af jorden og universet (vejledende mål)
Eleven har viden om udvikling i forståelsen af Jordens og Universets opbygning (vejledende mål)
Eleven kan vurdere en teknologis bæredygtighed (vejledende mål)
Eleven har viden om teknologiers påvirkning og effekt på naturgrundlaget (vejledende mål)
Kommunikation
Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi
FaseFormidlingArgumentationOrdkendskabFaglig læsning og skrivning
1
Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier (vejledende mål)
Eleven har viden om metoder til at formidle naturfaglige forhold (vejledende mål)
Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag (vejledende mål)
Eleven har viden om påstande og begrundelser (vejledende mål)
Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af fagord og begreber (vejledende mål)
Eleven har viden om ord og begreber i naturfag (vejledende mål)
Eleven kan målrettet læse og skrive tekster i naturfag (vejledende mål)
Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og struktur og deres objektivitetskrav (vejledende mål)
2
Eleven kan vurdere kvaliteten af egen og andres kommunikation om naturfaglige forhold (vejledende mål)
Eleven har viden om kildekritisk formidling af naturfaglige forhold (vejledende mål)
Eleven kan vurdere gyldigheden af egne og andres naturfaglige argumentation (vejledende mål)
Eleven har viden om kvalitetskriterier for forskellige typer af argumenter i naturfaglig sammenhæng (vejledende mål)