Hvad bringer fremtiden?

Klima og funktionerGeometri i Rabalder ParkenTal om fremtiden
Intro

”Det er svært at spå - især om fremtiden!”. Dette berømte citat brugte den danske atomfysiker Niels Bohr som et svar på spørgsmålet om, hvad han troede kvantefysikken ville få af betydning for fremtiden.

Selvom vi ikke kan vide præcis, hvad der venter os i fremtiden, må vi alligevel prøve at forberede os på den.

Ofte kan man bruge matematikken som redskab, fx når man laver undersøgelser af klimaet. I disse år er der særligt fokus på netop klimaet. Temperaturen stiger på jorden med klimaforandringer til følge. Ifølge klimaforskere kan det få alvorlige konsekvenser, hvis vi ikke ændrer vores livsstil.

Når vi skal analysere udviklingen i CO2-udledning, kan vi bruge matematiske funktioner. Vi kan forberede os på store skybrud ved at regne på opbevaringsmuligheder af store mængder vand.

Vi kan også bruge tallene til at blive klogere på udviklingen inden for fx computerteknologi.

Prøv at tænke over disse spørgsmål:

Hvordan tror du verden ser ud om 10 år? Om 50 år? Hvordan mon vi bor? Hvordan mon vores biler ser ud? Hvilke nye teknologier er kommet til?

Din nære fremtid er også værd at se på. Du forlader grundskolen efter 10. klasse, og en ny verden åbner sig for dig. Du skal træffe valg om uddannelse og jobs.

Matematikken er en indgroet del af livet som voksen, og i dette forløb bliver du rustet til at begå dig i voksenlivet med styr på tal, geometri og funktioner.

Til hvert forløb findes en lærervejledning samt en oversigt over, hvilke Fælles Mål forløbet opfylder.

Du kan lære om

  • Forskellige funktionstyper
  • Geometri
  • Tal og talbehandling