Fase | Problembehandling | Modellering | Ræsonnement og tankegang | Repræsentation og symbolbehandling | Kommunikation | Hjælpemidler |
1 | Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser (vejledende mål) Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser (vejledende mål) | Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model (vejledende mål) Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen (vejledende mål) | Eleven kan skelne mellem hypoteser, definitioner, og sætninger (vejledende mål) Eleven har viden om hypoteser, definitioner og sætninger (vejledende mål) | Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation (vejledende mål) Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation (vejledende mål) | Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision (vejledende mål) Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog (vejledende mål) | Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation (vejledende mål) Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler (vejledende mål) |
2 | Eleven kan vurdere problemløsningsprocesser (vejledende mål) Eleven har viden om problemløsningsprocesser (vejledende mål) | Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering (vejledende mål) Eleven har viden om elementer i modelleringsprocesser og digitale værktøjer, der kan understøtte simulering (vejledende mål) | Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer (vejledende mål) Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde (vejledende mål) | Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål) Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål) | Eleven kan kritisk søge matematisk information, herunder med digitale medier (vejledende mål) Eleven har viden om informationssøgning og vurdering af kilder (vejledende mål) | |
3 | Eleven kan vurdere matematiske modeller (vejledende mål) Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller (vejledende mål) | Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer, herunder med inddragelse af digitale værktøjer (vejledende mål) Eleven har viden om enkle matematiske beviser (vejledende mål) | Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt om matematik på forskellige niveauer af faglig præcision (vejledende mål) Eleven har viden om afsender og modtager forhold i faglig kommunikation (vejledende mål) |
Fase | Tal | Regnestrategier | Ligninger | Formler og algebraiske udtryk | Funktioner |
1 | Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent (vejledende mål) Eleven har viden om sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procent (vejledende mål) | Eleven kan udføre sammensatte beregninger med rationale tal (vejledende mål) Eleven har viden om regningsarternes hierarki (vejledende mål) | Eleven kan udvikle metoder til løsninger af ligninger (vejledende mål) Eleven har viden om strategier til løsning af ligninger (vejledende mål) | Eleven kan beskrive sammenhænge mellem enkle algebraiske udtryk og geometriske repræsentationer (vejledende mål) Eleven har viden om geometriske repræsentationer for algebraiske udtryk (vejledende mål) | Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer (vejledende mål) Eleven har viden om repræsentationer for lineære funktioner (vejledende mål) |
2 | Eleven kan anvende potenser og rødder (vejledende mål) Eleven har viden om potenser og rødder (vejledende mål) | Eleven kan udføre beregninger vedrørende procentuel vækst, herunder rentevækst (vejledende mål) Eleven har viden om procentuel vækst og metoder til vækstberegninger i regneark, herunder viden om renter, lån og opsparing (vejledende mål) | Eleven kan opstille og løse ligninger og enkle uligheder (vejledende mål) Eleven har viden om ligningsløsning med og uden digitale værktøjer (vejledende mål) | Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable (vejledende mål) Eleven har viden om metoder til omskrivninger og beregninger med variable, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål) | Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer (vejledende mål) Eleven har viden om repræsentationer for ikke-lineære funktioner (vejledende mål) |
3 | Eleven kan anvende reelle tal (vejledende mål) Eleven har viden om irrationale tal (vejledende mål) | Eleven kan udføre beregninger med potenser og rødder (vejledende mål) Eleven har viden om regneregler for potenser og rødder (vejledende mål) | Eleven kan opstille og løse enkle ligningssystemer (vejledende mål) Eleven har viden om grafisk løsning af enkle ligningssystemer (vejledende mål) | Eleven kan sammenligne algebraiske udtryk (vejledende mål) Eleven har viden om regler for regning med reelle tal (vejledende mål) |
Fase | Geometriske egenskaber og sammenhænge | Geometrisk tegning | Placeringer og flytninger | Måling |
1 | Eleven kan undersøge sammenhænge mellem længdeforhold, arealforhold og rumfangsforhold (vejledende mål) Eleven har viden om ligedannethed og størrelsesforhold (vejledende mål) | Eleven kan undersøge todimensionelle gengivelser af objekter i omverdenen (vejledende mål) Eleven har viden om muligheder og begrænsninger i tegneformer til gengivelse af rumlighed (vejledende mål) | Eleven kan analysere mønstre og symmetrier i omverdenen (vejledende mål) Eleven har viden om kategorisering af geometriske mønstre og symmetrier (vejledende mål) | Eleven kan omskrive mellem måleenheder (vejledende mål) Eleven har viden om sammenhænge i enhedssystemet (vejledende mål) |
2 | Eleven kan undersøge egenskaber ved linjer knyttet til polygoner og cirkler, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål) Eleven har viden om linjer knyttet til polygoner og cirkler (vejledende mål) | Eleven kan fremstille præcise tegninger ud fra givne betingelser (vejledende mål) Eleven har viden om metoder til at fremstille præcise tegninger, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål) | Eleven kan undersøge sammenhænge mellem kurver og ligninger (vejledende mål) Eleven har viden om metoder til at undersøge sammenhænge mellem kurver og ligninger, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål) | Eleven kan bestemme mål i figurer ved hjælp af formler og digitale værktøjer (vejledende mål) Eleven har viden om formler og digitale værktøjer, der kan anvendes ved bestemmelse af omkreds, areal og rumfang af figurer (vejledende mål) |
3 | Eleven kan forklare sammenhænge mellem sidelængder og vinkler i retvinklede trekanter (vejledende mål) Eleven har viden om den pythagoræiske læresætning og trigonometri knyttet til retvinklede trekanter (vejledende mål) | Eleven kan bestemme afstande med beregning (vejledende mål) Eleven har viden om metoder til afstandsbestemmelse (vejledende mål) |
Fase | Statistik | Sandsynlighed |
1 | Eleven kan vælge relevante deskriptorer og diagrammer til sammenligning af datasæt (vejledende mål) Eleven har viden om statistiske deskriptorer, diagrammer og digitale værktøjer, der kan behandle store datamængder (vejledende mål) | Eleven kan anvende udfaldsrum og tællemåder til at forbinde enkle sandsynligheder med tal (vejledende mål) Eleven har viden om udfaldsrum og tællemåder (vejledende mål) |
2 | Eleven kan undersøge sammenhænge i omverdenen med datasæt (vejledende mål) Eleven har viden om metoder til undersøgelse af sammenhænge mellem datasæt, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål) | Eleven kan beregne sammensatte sandsynligheder (vejledende mål) Eleven har viden om sandsynlighedsmodeller og sandsynlighedsberegninger (vejledende mål) |
3 | Eleven kan kritisk vurdere statistiske undersøgelser og præsentationer af data (vejledende mål) Eleven har viden om stikprøveundersøgelser og virkemidler i præsentation af data (vejledende mål) | Eleven kan anvende sandsynlighedsregning (vejledende mål) Eleven har viden om statistisk og teoretisk sandsynlighed (vejledende mål) |