Tilbage til forløbsoversigt
Xplore Natur/teknologi 1
Færdigheds- og vidensmål (efter 2. klassetrin)
Kompetenceområde og -mål
Færdigheds- og vidensmål
Undersøgelse
Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmålFase | Undersøgelser i naturfag | Teknologi og ressourcer | Mennesket | Vand, luft og vejr | Organismer |
1 | Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr (vejledende mål) Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder (vejledende mål) | Eleven kan undersøge, hvordan enkle mekanismer fra hverdagen fungerer (vejledende mål) Eleven har viden om enkle mekanismer (vejledende mål) | Eleven kan undersøge sanser (vejledende mål) Eleven har viden om menneskets sanser (vejledende mål) | Eleven kan undersøge lys, vand og vejr i hverdagen (vejledende mål) Eleven har viden om vejr, vands tilstandsformer og om karakteristika ved lys (vejledende mål) | Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur (vejledende mål) Eleven har viden om dyr, planter og svampe (vejledende mål) |
Modellering
Eleven kan anvende naturtro modellerFase | Modellering i naturfag | Teknologi og ressourcer | Mennesket | Vand, luft og vejr | Organismer |
1 | Eleven kan skelne mellem virkelighed og model (vejledende mål) Eleven har viden om naturtro modeltyper (vejledende mål) | Eleven kan med skitser og billeder beskrive genstande fra hverdagen (vejledende mål) Eleven har viden om afbildninger af genstande (vejledende mål) | Eleven kan fortælle om kropsdelene på en model af menneskekroppen (vejledende mål) Eleven har viden om kroppens ydre opbygning (vejledende mål) | Eleven kan illustrere vejr og årstider (vejledende mål) Eleven har viden om dagslængde, temperatur og nedbør (vejledende mål) | Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning (vejledende mål) Eleven har viden om organismers opbygning (vejledende mål) |
Perspektivering
Eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdagFase | Perspektivering i naturfag | Teknologi og ressourcer | Mennesket | Vand, luft og vejr | Organismer |
1 | Eleven kan relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område (vejledende mål) Eleven har viden om natur og teknologi i det nære (vejledende mål) | Eleven kan fortælle om ressourcer fra hverdagen (vejledende mål) Eleven har viden om ressourcer fra hverdagen (vejledende mål) | Eleven kan fortælle om enkle råd om sundhed i forhold til egen hverdag (vejledende mål) Eleven har viden om enkle råd om sundhed (vejledende mål) | Eleven kan fortælle om sammenhænge mellem Sol, døgn og årstider (vejledende mål) Eleven har viden om karakteristika ved årstider i Danmark (vejledende mål) | Eleven kan fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstider (vejledende mål) Eleven har viden om organismers årscyklus (vejledende mål) |
Kommunikation
Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modellerFase | Formidling | Ordkendskab | Faglig læsning og skrivning |
1 | Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer (vejledende mål) Eleven har viden om enkle måder til at beskrive resultater (vejledende mål) | Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende enkle fagord og begreber (vejledende mål) Eleven har viden om enkle fagord og begreber (vejledende mål) | Eleven kan orientere sig i en enkel fagtekst (vejledende mål) Eleven har viden om enkle naturfaglige teksters formål (vejledende mål) |