Færdigheds- og vidensmål (efter 2. klassetrin)

Kompetenceområde og -mål
Færdigheds- og vidensmål
Undersøgelse
Eleven kan udføre enkle undersøgelser på baggrund af egne og andres spørgsmål
FaseUndersøgelser i naturfagTeknologi og ressourcerMennesketVand, luft og vejrOrganismer
1
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder (vejledende mål)
Eleven kan undersøge, hvordan enkle mekanismer fra hverdagen fungerer (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle mekanismer (vejledende mål)
Eleven kan undersøge sanser (vejledende mål)
Eleven har viden om menneskets sanser (vejledende mål)
Eleven kan undersøge lys, vand og vejr i hverdagen (vejledende mål)
Eleven har viden om vejr, vands tilstandsformer og om karakteristika ved lys (vejledende mål)
Eleven kan indsamle og undersøge organismer i den nære natur (vejledende mål)
Eleven har viden om dyr, planter og svampe (vejledende mål)
Modellering
Eleven kan anvende naturtro modeller
FaseModellering i naturfagTeknologi og ressourcerMennesketVand, luft og vejrOrganismer
1
Eleven kan skelne mellem virkelighed og model (vejledende mål)
Eleven har viden om naturtro modeltyper (vejledende mål)
Eleven kan med skitser og billeder beskrive genstande fra hverdagen (vejledende mål)
Eleven har viden om afbildninger af genstande (vejledende mål)
Eleven kan fortælle om kropsdelene på en model af menneskekroppen (vejledende mål)
Eleven har viden om kroppens ydre opbygning (vejledende mål)
Eleven kan illustrere vejr og årstider (vejledende mål)
Eleven har viden om dagslængde, temperatur og nedbør (vejledende mål)
Eleven kan med enkle modeller fortælle om organismers opbygning (vejledende mål)
Eleven har viden om organismers opbygning (vejledende mål)
Perspektivering
Eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag
FasePerspektivering i naturfagTeknologi og ressourcerMennesketVand, luft og vejrOrganismer
1
Eleven kan relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område (vejledende mål)
Eleven har viden om natur og teknologi i det nære (vejledende mål)
Eleven kan fortælle om ressourcer fra hverdagen (vejledende mål)
Eleven har viden om ressourcer fra hverdagen (vejledende mål)
Eleven kan fortælle om enkle råd om sundhed i forhold til egen hverdag (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle råd om sundhed (vejledende mål)
Eleven kan fortælle om sammenhænge mellem Sol, døgn og årstider (vejledende mål)
Eleven har viden om karakteristika ved årstider i Danmark (vejledende mål)
Eleven kan fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstider (vejledende mål)
Eleven har viden om organismers årscyklus (vejledende mål)
Kommunikation
Eleven kan beskrive egne undersøgelser og modeller
FaseFormidlingOrdkendskabFaglig læsning og skrivning
1
Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle måder til at beskrive resultater (vejledende mål)
Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende enkle fagord og begreber (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle fagord og begreber (vejledende mål)
Eleven kan orientere sig i en enkel fagtekst (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle naturfaglige teksters formål (vejledende mål)