Tilbage til forløbsoversigt
Xplore Natur/teknologi 6
Færdigheds- og vidensmål (efter 6. klassetrin)
Kompetenceområde og -mål
Færdigheds- og vidensmål
Undersøgelse
Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelseFase | Undersøgelser i naturfag | Teknologi og ressourcer | Mennesket | Natur og miljø | Stof og energi |
1 | Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser (vejledende mål) Eleven har viden om variable i en undersøgelse (vejledende mål) | Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter (vejledende mål) Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb (vejledende mål) | Eleven kan gennemføre fysiologiske forsøg ved brug af enkelt digitalt måleudstyr (vejledende mål) Eleven har viden om motion (vejledende mål) | Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr (vejledende mål) Eleven har viden om karakteristiske naturområder (vejledende mål) | Eleven kan gennemføre undersøgelser af energiformer (vejledende mål) Eleven har viden om energiformer (vejledende mål) |
2 | Eleven kan designe enkle undersøgelser (vejledende mål) Eleven har viden om undersøgelsesdesign (vejledende mål) | Eleven kan udvikle enkle produkter (vejledende mål) Eleven har viden om udvikling og vurdering af produkter (vejledende mål) | Eleven kan sammensætte et sundt måltid (vejledende mål) Eleven har viden om kost og hygiejne, herunder håndhygiejne (vejledende mål) | Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser (vejledende mål) Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder (vejledende mål) |
Modellering
Eleven kan designe enkle modellerFase | Modellering i naturfag | Teknologi og ressourcer | Mennesket | Natur og miljø | Stof og energi | Jordklodens forandringer |
1 | Eleven kan anvende sammensatte modeller til at beskrive processer (vejledende mål) Eleven har viden om sammensatte modeller (vejledende mål) | Eleven kan med enkle procesmodeller beskrive forsyningsproduktion (vejledende mål) Eleven har viden om forsyningsproduktion (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare ørets og øjets fysiologi og anatomi (vejledende mål) Eleven har viden om syn og hørelse (vejledende mål) | Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen (vejledende mål) Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet (vejledende mål) | Eleven kan fremstille modeller af vandets kredsløb (vejledende mål) Eleven har viden om vandets kredsløb (vejledende mål) | Eleven kan med modeller fortælle om jordskælv og vulkanudbrud, herunder med digitale modeller (vejledende mål) Eleven har viden om enkle principper i pladetektonikken (vejledende mål) |
2 | Eleven kan diskutere enkle modellers egnethed (vejledende mål) Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved modeller (vejledende mål) | Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion (vejledende mål) Eleven har viden om modeller til at beskrive teknologi (vejledende mål) | Eleven kan opstille modeller om fordøjelsessystemet (vejledende mål) Eleven har viden om fordøjelse (vejledende mål) | Eleven kan med enkle cykliske modeller fortælle om fotosyntese og respiration (vejledende mål) Eleven har viden om organismers opbygning og nedbrydning af stof (vejledende mål) | Eleven kan med enkle modeller forklare enkelte stoffers molekylopbygning (vejledende mål) Eleven har viden om nogle atomer og molekyler (vejledende mål) | Eleven kan fortælle om aktuelle naturkatastrofer og andre begivenheder ved brug af kort (vejledende mål) Eleven har viden om atlas og digitale kort (vejledende mål) |
Perspektivering
Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelserFase | Perspektivering i naturfag | Teknologi og ressourcer | Mennesket | Natur og miljø | Stof og energi | Jordklodens forandringer |
1 | Eleven kan beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet og fremstilling i medier (vejledende mål) Eleven har viden om centrale interessemodsætninger (vejledende mål) | Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved produktionsforhold (vejledende mål) Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget (vejledende mål) | Eleven kan skelne mellem livsstilsfaktorer og levevilkår (vejledende mål) Eleven har viden om afgørende faktorer for livsstil og levevilkår (vejledende mål) | Eleven kan fortælle om livets udvikling (vejledende mål) Eleven har viden om hovedtræk af livets udvikling (vejledende mål) | Eleven kan forklare om sammenhænge mellem energiudnyttelse og drivhuseffekt (vejledende mål) Eleven har viden om energiudnyttelse og drivhuseffekt (vejledende mål) | Eleven kan sammenholde naturkatastrofer til menneskers levevilkår (vejledende mål) Eleven har viden om sammenhæng mellem pladetektonik og udbredelsen af naturkatastrofer (vejledende mål) |
2 | Eleven kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv (vejledende mål) Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed (vejledende mål) | Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier (vejledende mål) Eleven har viden om enkel miljøvurdering af produkter og produktioner (vejledende mål) | Eleven kan vurdere enkle kost- og motionsråd (vejledende mål) Eleven har viden om kost- og motionsråd (vejledende mål) | Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskets forvaltning af naturen lokalt og globalt (vejledende mål) Eleven har viden om forskellige natursyn (vejledende mål) | Eleven kan diskutere energikilder i et bæredygtighedsperspektiv (vejledende mål) Eleven har viden om vedvarende og ikke vedvarende energikilder (vejledende mål) | Eleven kan beskrive hovedtræk af landskabsdannelse i Danmark (vejledende mål) Eleven har viden om vand, vejr og den sidste istids påvirkning på landskabsdannelse (vejledende mål) |
Kommunikation
Eleven kan kommunikere om natur og teknologiFase | Formidling | Ordkendskab | Faglig læsning og skrivning |
1 | Eleven kan argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi (vejledende mål) Eleven har viden om enkel naturfaglig argumentation (vejledende mål) | Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber (vejledende mål) Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber (vejledende mål) | Eleven kan læse og skrive naturfaglige tekster (vejledende mål) Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning (vejledende mål) |
2 | Eleven kan diskutere enkle problemstillinger om natur og teknologi (vejledende mål) Eleven har viden om enkel naturfaglig kildekritik (vejledende mål) |