Færdigheds- og vidensmål (efter 6. klassetrin)

Kompetenceområde og -mål
Færdigheds- og vidensmål
Undersøgelse
Eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse
FaseUndersøgelser i naturfagTeknologi og ressourcerMennesketNatur og miljøStof og energi
1
Eleven kan gennemføre enkle systematiske undersøgelser (vejledende mål)
Eleven har viden om variable i en undersøgelse (vejledende mål)
Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter (vejledende mål)
Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb (vejledende mål)
Eleven kan gennemføre fysiologiske forsøg ved brug af enkelt digitalt måleudstyr (vejledende mål)
Eleven har viden om motion (vejledende mål)
Eleven kan udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr (vejledende mål)
Eleven har viden om karakteristiske naturområder (vejledende mål)
Eleven kan gennemføre undersøgelser af energiformer (vejledende mål)
Eleven har viden om energiformer (vejledende mål)
2
Eleven kan designe enkle undersøgelser (vejledende mål)
Eleven har viden om undersøgelsesdesign (vejledende mål)
Eleven kan udvikle enkle produkter (vejledende mål)
Eleven har viden om udvikling og vurdering af produkter (vejledende mål)
Eleven kan sammensætte et sundt måltid (vejledende mål)
Eleven har viden om kost og hygiejne, herunder håndhygiejne (vejledende mål)
Eleven kan beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser (vejledende mål)
Eleven har viden om faktorer til at beskrive naturområder (vejledende mål)
Modellering
Eleven kan designe enkle modeller
FaseModellering i naturfagTeknologi og ressourcerMennesketNatur og miljøStof og energiJordklodens forandringer
1
Eleven kan anvende sammensatte modeller til at beskrive processer (vejledende mål)
Eleven har viden om sammensatte modeller (vejledende mål)
Eleven kan med enkle procesmodeller beskrive forsyningsproduktion (vejledende mål)
Eleven har viden om forsyningsproduktion (vejledende mål)
Eleven kan med modeller forklare ørets og øjets fysiologi og anatomi (vejledende mål)
Eleven har viden om syn og hørelse (vejledende mål)
Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet (vejledende mål)
Eleven kan fremstille modeller af vandets kredsløb (vejledende mål)
Eleven har viden om vandets kredsløb (vejledende mål)
Eleven kan med modeller fortælle om jordskælv og vulkanudbrud, herunder med digitale modeller (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle principper i pladetektonikken (vejledende mål)
2
Eleven kan diskutere enkle modellers egnethed (vejledende mål)
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved modeller (vejledende mål)
Eleven kan designe modeller af et produkt eller en produktion (vejledende mål)
Eleven har viden om modeller til at beskrive teknologi (vejledende mål)
Eleven kan opstille modeller om fordøjelsessystemet (vejledende mål)
Eleven har viden om fordøjelse (vejledende mål)
Eleven kan med enkle cykliske modeller fortælle om fotosyntese og respiration (vejledende mål)
Eleven har viden om organismers opbygning og nedbrydning af stof (vejledende mål)
Eleven kan med enkle modeller forklare enkelte stoffers molekylopbygning (vejledende mål)
Eleven har viden om nogle atomer og molekyler (vejledende mål)
Eleven kan fortælle om aktuelle naturkatastrofer og andre begivenheder ved brug af kort (vejledende mål)
Eleven har viden om atlas og digitale kort (vejledende mål)
Perspektivering
Eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser
FasePerspektivering i naturfagTeknologi og ressourcerMennesketNatur og miljøStof og energiJordklodens forandringer
1
Eleven kan beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet og fremstilling i medier (vejledende mål)
Eleven har viden om centrale interessemodsætninger (vejledende mål)
Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved produktionsforhold (vejledende mål)
Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget (vejledende mål)
Eleven kan skelne mellem livsstilsfaktorer og levevilkår (vejledende mål)
Eleven har viden om afgørende faktorer for livsstil og levevilkår (vejledende mål)
Eleven kan fortælle om livets udvikling (vejledende mål)
Eleven har viden om hovedtræk af livets udvikling (vejledende mål)
Eleven kan forklare om sammenhænge mellem energiudnyttelse og drivhuseffekt (vejledende mål)
Eleven har viden om energiudnyttelse og drivhuseffekt (vejledende mål)
Eleven kan sammenholde naturkatastrofer til menneskers levevilkår (vejledende mål)
Eleven har viden om sammenhæng mellem pladetektonik og udbredelsen af naturkatastrofer (vejledende mål)
2
Eleven kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv (vejledende mål)
Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed (vejledende mål)
Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier (vejledende mål)
Eleven har viden om enkel miljøvurdering af produkter og produktioner (vejledende mål)
Eleven kan vurdere enkle kost- og motionsråd (vejledende mål)
Eleven har viden om kost- og motionsråd (vejledende mål)
Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskets forvaltning af naturen lokalt og globalt (vejledende mål)
Eleven har viden om forskellige natursyn (vejledende mål)
Eleven kan diskutere energikilder i et bæredygtighedsperspektiv (vejledende mål)
Eleven har viden om vedvarende og ikke vedvarende energikilder (vejledende mål)
Eleven kan beskrive hovedtræk af landskabsdannelse i Danmark (vejledende mål)
Eleven har viden om vand, vejr og den sidste istids påvirkning på landskabsdannelse (vejledende mål)
Kommunikation
Eleven kan kommunikere om natur og teknologi
FaseFormidlingOrdkendskabFaglig læsning og skrivning
1
Eleven kan argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi (vejledende mål)
Eleven har viden om enkel naturfaglig argumentation (vejledende mål)
Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber (vejledende mål)
Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber (vejledende mål)
Eleven kan læse og skrive naturfaglige tekster (vejledende mål)
Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning (vejledende mål)
2
Eleven kan diskutere enkle problemstillinger om natur og teknologi (vejledende mål)
Eleven har viden om enkel naturfaglig kildekritik (vejledende mål)