
En rig natur
vandløbetplanter og dyr i vandløbetfødekædertilpasningånding i vandindikatorarterbiotopundersøgelse
Intro
På den jyske hede kunne man i 1960´erne fejre en stor begivenhed.
Det drejede sig om udretningen af Skjern Å. Ved at rette åen ud forvandlede man de fugtige enge langs åen til marker. I 2002 kunne man samme sted fejre endnu en stor begivenhed. Skjern Å var blevet genslynget.
Der var mange grunde til, at man efter blot 40 år genoprettede Skjern Å. Man ønskede at forbedre vandmiljøet i åen og Ringkøbing Fjord og få et rigere fugleliv på de gendannede fugtige Skjern enge.
Til hvert forløb findes en lærervejledning samt en oversigt over, hvilke Fælles Mål forløbet opfylder.
Du kan lære om
- hvad forskellen er på et naturligt og et ikke naturligt vandløb
- hvordan planter og dyr er tilpasset livet i det rindende vand
- hvorfor laksen er en vandrefisk
- hvor mange forskellige interesser, der er forbundet med vandløb
- hvordan man kan lave en biotop-undersøgelse i et vandløb
- hvad en sparkeprøve og en pilleprøve er
- på hvilken måde forskerens viden bliver brugt til at forbedre vandløb.
Emner
Outro
Forløbets opgaver
10 Eksperimenter og undersøgelser
11 Diskussions- og vidensopgaver
Opgaver i emnerne

Udfordring

Høller og stryg

Opgave 1B. Sammenlign modeller

Vandmiljøplaner

Land- og vandplanter

Opgave 3A. Planter producerer oxygen

Læbeceller

Laksens livscyklus

Oxygenoptagelse

Vandløbs forureningstilstand

Vandløbsvedligeholdelse

Udfordring
Evaluerings- og ekstraopgaver










