Close up af en grøn kløvermark.

Aktiviteter til fjernundervisningen - Natur/teknologi

Vores forfattere og redaktører har udvalgt en række opgaver og aktiviteter, der er nemme at anvende i din fjernundervisning i natur/teknologi.

1. klasse:

Find ting af plastik
Lad eleverne samle plastik-affald næste gang de går en tur, fx med deres familie. Eleverne skal i skemaet notere, hvilke typer plastik-affald, de fandt og uploade et foto. I kan online på klassen diskutere, hvorfor der ligger plastik-affald i naturen, om det forsvinder eller nedbrydes, og hvor længe det mon varer.

Find vej på et bykort
Eleverne skal i denne opgave træne færdigheder med at finde vej på et kort. For nogle elever vil det være svært og abstrakt. Derfor er det en fordel at indlede opgaven med at vise en rute mellem to punkter, så eleverne dernæst har lettere ved selv at løse en tilsvarende opgave.

Undersøg dine øjne
Eleverne skal undersøge farven på iris og tegne, hvad de ser. Fortsæt undersøgelsen med også at kigge på pupillen under forskellige lysforhold. Materialer: Spejl.

2. klasse:

Et måltid med mange farver
I opgaven skal eleven sammensætte et farverigt måltid. Opgaven kan løses ved enten at printe en tallerken fra opgaven eller selv tegne en tallerken på papir. Eleven skal klippe madvarer ud fra blade eller selv tegne farverige fødevarer. Oftest fokuseres på sundhed, når man taler om kost. Pointen her er, at farverne i fødevarerne indikerer forskellige vitaminer og mineraler.

Byg en robot af affald
Lad eleverne gøre sig overvejelser om, hvad robotten skal kunne og anvendes til. Materialer: Genbrugsmaterialer, fx emballage fra frugt og grønt, rengjorte dåser, plastflasker, træpinde, lim el. tape.

Lav frokost
Du kan indlede med at lade eleverne gruppevis drøfte, hvad en god frokost er for dem, eller lave en fælles online brainstorm. Frokosten kan laves ud fra det, eleverne har i køkkenet, eller en dag, hvor de forinden har haft mulighed for at købe ind. Undersøgelsen kan også laves rent teoretisk.

3. klasse: 

På jagt efter hjul
Målet med opgaven er at finde ud af, hvor hjul optræder, og hvordan de fungerer. I første omgang skal eleverne tage billeder af hjul i og omkring hjemmet. Opgaven kan eventuelt gives med et par dages varsel, så eleverne har mulighed for at tage billeder på indkøbsturen, på en byggeplads eller blot på en gåtur. Eleverne deler deres billeder gruppevis og gætter på, hvor billederne er taget. Lad grupperne diskutere, hvad hjulene bruges til, og hvordan et hjul fungerer. Lav en opsamling på klassen. Du kan udvide opgaven og lade eleverne arbejde med modelleringskompetencen ved at lade dem tegne et hjul med fælge, eger, aksel og nav.

Opdel sten på flere måder
Eleverne skal kategorisere sten. Som indledning kan I lave en fælles kategorisering som fx former eller farver. Lad derefter eleverne selv komme med forslag til kategorier, de vil fordele deres sten i. Materialer: Sten, fem beholdere, papir og blyant. 

Danmarks landsdele
Eleverne skal farvelægge forskellige landsdele på et danmarkskort. Opgaven kan eventuelt indledes med en repetition af, hvor på kortet de største områder som Jylland, Fyn og Sjælland ligger.

4. klasse:

Modelhuse
Eleven skal bygge en model af et hus fra et andet land. De kan hente inspiration i forløbet ”Hvis du boede i et andet land” eller på internettet. Materialevalget er frit ud fra, hvad der er tilgængeligt i hjemmet og kan være karton, træpinde, vissent græs, byggeklodser osv. Inden huset bygges, skal eleven tegne en model af det, som kan uploades sammen med et billede af det færdige modelhus. Derudover skal eleverne skrive en fortælling om husets tilpasning til klimaet.

Undersøg dit vandforbrug
Lad eleverne undersøge husstandens vandbrug. I manualer for fx vaskemaskine og opvaskemaskine vil være angivet vandbrug ved specifikke programmer. Vandforbrug til brusebad kan opmåles med en spand. Se hvor meget vand, der kommer i spanden på fx et halvt minut. Lad dernæst eleverne tage tid på, hvor lang tid et brusebad varer og gang op med antal liter pr. halve minut.

Lav legetøj af genbrugsting
Eleverne skal lave et stykke legetøj af affald. Som træning i modellerings-kompetencen kan du bede eleverne lave en arbejdstegning af deres legetøj. Den kan udformes som en samlevejledning eller en model af det færdige stykke legetøj. Materialer: Forskelligt affald, fx emballager, flasker og dåser.

5. klasse:

Gå en tur i Nairobi
Som optakt til opgaven, kan du som lærer lave et kort oplæg om Nairobi med fokus på slumkvarteret Kibera. Eksempelvis kan det være en lærerstyret samtale om emnet Nairobi med de tilhørende fotos. Lad eventuelt også eleverne læse eller lytte til teksten i emnet for at få et indtryk af problematikkerne i et slumkvarter.

Lav en præsentation om byens dyr
Opgaven kan startes op med en fælles brainstorm på hvilke dyr, der holder til i byerne. Lad også eleverne overveje, hvorfor så mange dyr finder vej til byerne fremfor at blive i den natur, de oprindelig hører til. Præsentationen kan rumme flere af byens dyr eller fokusere på udvalgte. Præsentationsformen kan være valgfri og kan fx enten være slides, film eller tegneserie. Emnerne Skovens dyr flytter ind i byerne og Madaffald lokker kan give nogle bud på begrundelser for de mange tilflyttere blandt dyr.

Lufthavne i Danmark
Brug opgaven til at aktivere elevernes forhåndsviden om placering af lufthavne, gerne inden læsning af teksten i emnet Lufthavne og flyvepladser. Eleverne kan starte enkeltvis med at give deres bud på opgaven. Dernæst kan de drøfte deres hypoteser med en makker eller online på klassen

Godt vejr for dig
I opgaven kan eleverne dykke ned i en selvvalgt sportsgren. Lad eleverne undersøge, hvilken betydning vejret har for den valgte sportsgren. Dernæst kan du lad dem overveje flere sportsgrene eller aktiviteter, hvor vejret har en positiv betydning for sportens eller aktivitetens udførelse.

Dyr i jægerstenalderen
Eleverne skal gå på jagt efter oplysninger om nogle af jægerstenalderens store pattedyr. Dels skal de finde faktuelle oplysninger, og dels skal de undersøge, hvordan de forskellige arter levede, og hvordan mennesket havde gavn af dyrene. Oplysninger kan eleverne finde på i forløbet Livets udvikling og på internettet.

Lav en rejsebrochure
Eleverne skal lave en brochure, som kan inspirere folk til at rejse til Kenya. Lad eleverne overveje, om de vil henvende sig til en specifik målgruppe, fx unge, familier eller ældre, eller om de vil have en bred målgruppe. 

Menneskets udvikling
Eleverne kan enten arbejde med hele udviklingen fra de første mennesker frem til det moderne menneske, eller fordybe sig i en af de mange menneskearter eller -racer, der har eksisteret. 

6. klasse:

Lav en folder om tobak eller alkohol
Lad eleverne undersøge effekterne af et rusmiddel, fx alkohol, cigaretter eller snus og præsentere det for resten af klassen i form af et diasshow eller en folder. Denne skal advare mod anvendelse af rusmidlet overfor en selvvalgt målgruppe. Rusmidlets indholdsstoffer og skadelige virkning og sundhedsmæssige konsekvenser kan belyses. Samtidig kan undersøgelsen afdække, hvorfor folk vælger at bruge rusmidlet. Eleverne kan finde mange svar i emnet Sundhed og livsstil og ved søgning på nettet. Desuden kan de supplere med interview af en ung eller voksen, som bruger det valgte rusmiddel for herigennem at få indsigt i rusmidlets afhængighedsskabende effekter.

Pladerande
I denne opgave skal eleverne arbejde med Jordens pladerande samt hvilke konsekvenser, disse har for udformningen af Jordens overflade. Eleverne skal beskrive, hvordan dybhavsgrave og bjergkæder dannes og dernæst udforme modeller af fænomenerne. Du kan lade eleverne lave små filmoptagelser, hvor de forklarer deres modeller. Opgaven gennemføres bedst, hvis eleverne har ler eller modellervoks tilgængeligt. Alternativt løser de blot den første del af opgaven.

Øjets farvesyn
I opgaven arbejdes med farvesyn, og der lægges op til en drøftelse af, hvordan hjernen opfatter farver og danner billeder. Opgavens små undersøgelser er eksempler på hjernens tolkning af det, vi ser. Lad dernæst eleverne søge videre på nettet for at finde eksempler på, hvordan hjernen opfatter synsindtryk og tolker disse. Anvend søgeordene ”synsbedrag” og ”optisk illusion”.  

Hvad kan erstatte plastik?
Opgaven har fokus på plastik som materiale. Eleverne skal finde genstande, som er lavet af plastik, enten helt eller delvist. Lad eleverne gå på jagt efter genstandene i deres eget hjem og udfylde skemaet i opgaven. Som perspektivering kan der sættes fokus på, hvilke fordele og ulemper der er ved plastik. 

Undersøg affald
Ud fra viden om hvordan folk levede i stenalderen, jernalderen og middelalderen, skal eleverne overveje hvilke typer affald, der fandtes og hvilke problematikker, affaldet gav anledning til. 

En ny art
Dyk ned i en af de mange invasive arter. Lad også eleverne undersøge, hvorfor den invasive art er kommet til landet, hvorfor man vælger at bekæmpe den, og hvorfor det er svært at slippe af med den. 

CO2-forurening
Eleverne skal her forholde sig til, hvad de selv kan gøre for at mindske udledning af CO2. Det kræver, at de forinden ved, hvad CO2-udledning er. De skal beskrive, hvad de på nuværende tidspunkt gør for at mindske CO2-udledningen. Dernæst skal de undersøge, hvad de kan gøre for at reducere udledningen yderligere.

Opfind fremtidens teknologi
Bed eleverne om at spørge deres forældre, hvordan deres første mobiltelefon så ud. Lad eleverne beskrive de ligheder og forskelle, der er mellem deres forældres første mobiltelefon og deres egen. Herefter skal eleverne komme med forslag til, hvordan en telefon eller lignende teknologi vil se ud i 2030.

Fordøjelsessystemet        
Eleven skal lave en model af fordøjelsessystemet, enten på stort papir eller blot på et bord. Modellen kan laves af genbrugsmaterialer, eller af hvad eleven ellers har derhjemme.
Materialer: A3-papir, tuscher, sugerør og genbrugsmaterialer, fx grøntsagsbakker, mælkekartoner, cykelslanger mv.

Fødevarer
Eleven skal undersøge fødevarer og lave en videopræsentation, hvor der forklares, om fødevarerne følger kostrådene. Materialer: mindst 10 forskellige fødevarer eller mad-emballage, pap og tuscher.

Sortering af affald
Lad eleverne lave en vejledning til, hvordan man kan sortere affald i hjemmet. De kan søge information om, hvordan affald sorteres i kommunen: Hvilket affald bliver afhentet, og hvilke dele kan man selv aflevere på kommunens genbrugspladser? 

Sikring mod jordskælv
Eleverne skal konstruere en bygning og overveje, hvordan bygninger kan sikres mod jordskælv. Bygningen kan laves af forskellige genbrugsmaterialer. Lad eleverne lave konstruktionen på en bakke eller plade, så de efterfølgende kan simulere et jordskælv.
Eleverne skal filme deres bygning, når den udsættes for jordskælv. På videoen skal de forklare, hvordan huse og andre konstruktioner kan sikres mod jordskælv. Materialer: Fx Lego, træklodser, mælkekartoner, dåser eller andre genbrugsmaterialer samt en bakke eller plade.

28. juni 2022
  • Natur/teknologi
  • Fjernundervisning