Fællesfaglige øvelser til fjernundervisningen
På portalen Xplore Fællesfagligt finder du et bredt udvalg af fællesfaglige opgaver, der er opbygget omkring kompetenceområderne. Vi har udvalgt aktiviteter, der kan indgå i fjernundervisningen.
Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår:
Gensplejsede ris
Eleverne skal undersøge, hvordan man kan gensplejse fødevarer, og hvilke fordele og ulemper der er ved denne teknologi.
Undersøg fedme og sukkersyge
Eleverne skal undersøge, hvordan livsstil påvirker udviklingen af sukkersyge samt overveje, om man kunne udvikle en fedmepille.
Tjek din sundhed
Eleven skal undersøge sin egen livsstil (vha. sundhedsapps eller skemaer) og komme med forslag til en mere sund livsstil.
Fødevareproduktion i Verden
Eleverne skal vurdere mulighederne for at dyrke jorden i forskellige lande.
Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer:
Model af et rensningsanlæg
Eleverne skal lave en model af et rensningsanlæg, der viser processen ved spildevandsrensning.
Årsager til knaphed på rent drikkevand
Lad eleverne undersøge og sammenligne vandressourcer og vandforbrug i forskellige lande.
Lav en model af et rensningsanlæg
Lad eleverne lave en model af et rensningsanlæg, der viser processen ved spildevands-rensning.
Undersøg fordampning
Eleven skal i dette forsøg undersøge, hvordan fordampning afhænger af både temperatur og overfladeareal. Materialer: Termometer, tre ens måleglas og et måleglas med en anden diameter.
Strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår:
Ind- og udstråling
Eleverne trænes i at forklare, hvad der sker med hhv. indstråling til og udstråling fra Jorden.
Undersøg indstråling
Eleven skal i dette forsøg undersøge, hvad der sker med sollys, når det rammer forskellige overflader. Materialer: Termometer, lyskilde (fx lampe eller sollys), papir eller stof med forskellige farver eller overflader, forskellige væsker og/eller jordarter.
Den enkelte og samfundets udledning af stoffer:
Model af nitrogenkredsløbet
Eleverne trænes i at kunne beskrive nitrogenkredsløbet.
Forskelle i landes CO2-udledning
Eleverne skal undersøge forskellige landes CO2 – udledning.
Model af nitrogenkredsløbet
Eleven skal arbejde med modellen over nitrogenkredsløbet og med egne ord kunne beskrive processerne.
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget:
Besøg et supermarked
Eleven skal undersøge udbuddet af en selvvalgt frugt eller grøntsag. Undersøgelsen kan også udføres i et online-supermarked.
Miljømærkning af fødevarer
Lad eleven undersøge og vurdere miljømærkning af fødevarer i forhold til, hvad de viser om bæredygtighed.
Madspild i familien
Eleverne skal undersøge madspild i løbet af en uge i en enkelt husstand og overveje, hvad vi hver især kan gøre for at mindske madspild.
Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan:
Hvordan virker en vindmølle?
Eleven skal forklare, hvordan en vindmølle virker.
Biogas i Danmark
Målet er at vurdere Danmarks potentiale inden for biogasproduktion og anvendelsen af biogas som drivmiddel til transport.
Liv i universet
Kan vi leve på Mars?
Eleverne skal undersøge de abiotiske forhold på overfladen af Mars og sammenligne med forholdene på Jorden.
Katastrofer – frygt og håb
Hvor i Verden sker katastroferne?
Eleverne skal undersøge aktuelle natur- eller menneskeskabte katastrofer ved at søge i dagens aviser eller på internettet.
- Geografi
- Biologi
- Fysik/kemi
- Fællesfaglige fokusområder