
Fagre nye verden
bioteknologigenteknologigenmodificeringkloninggensplejsningDNA-profil
Intro
En ung kvinde bliver overfaldet og efterladt i en mørk park. Tilsyneladende uden spor af gerningsmanden. Retsmedicinere ankommer til gerningsstedet og undersøger området. Offeret bringes til sygehuset, hvor personalet finder rester af blod på tøjet. Blodet kan indeholde DNA-rester fra gerningsmanden.
Overfaldet i parken kan kædes sammen med lignende sager fra lokalområdet. Sammenligning af DNA-profiler fra forbrydelserne og eventuelle mistænkte, kan blive det afgørende bevis, der får gerningsmanden straffet for forbrydelsen.
Til hvert forløb findes en lærervejledning samt en oversigt over, hvilke Fælles Mål forløbet opfylder.
Du kan lære om
- hvordan man bruger gensplejsning til fremstilling af medicin
- hvordan man gensplejser planter
- hvordan man kan klone et dyr
- hvordan man kan bruge kloningsteknikken til at bekæmpe sygdomme
- hvordan man bruger DNA til opklaring af forbrydelser
- hvad man kan bruge nanoteknologi til
- hvad etik og etiske dilemmaer handler om i forbindelse med genteknologi.
Emner
Outro
Forløbets opgaver
2 Eksperimenter og undersøgelser
16 Diskussions- og vidensopgaver
Opgaver i emnerne

Undersøg fordele og ulemper ved genmodificering

Bioteknologiens historie

Opgave 30A. Se på gærceller

Gensplejsning

Gensplejsede fødevarer

Sygdomsbekæmpende kloning

Opgave 33A. Dafniers formering

Skal vi have et DNA-register i Danmark?

Nanokasser

Det Etiske Råd

Opgave 36A. Hvad mener du om genteknologi?

Lav et mindmap
Evaluerings- og ekstraopgaver







